08-11-2021

Mandag d. 8. november 2021.

Det er længe siden, jeg skrev her på PALETTEN. Indlægget idag er faktisk en forlængelse af mine seneste skriverier helt tilbage i januar. 

Bank- og Sparekassemuseet i København handler det om. Siden september 2020 har det huset udstillingen ”Vokser der penge på træerne?” Og den udstilling har ARTMONEY været en del af – med temaet ”Kunst under Corona.”

I den lange periode, Danmark var lukket ned, kunne ingen komme ind og se de mange små corona-historier.

Landet blev lukket op igen, og nu kunne man - gratis er det - hver onsdag mellem kl. 10 og 17 - og hver søndag mellem kl. 10 og 16 komme ind og se udstillingerne. Det kan man fortsat.

Smukt samlet på en langvæg ses én artmoney fra hver af de deltagende 120 artmoneykunstnere. Resten af artmoney finder man i 2 store pengetanke.

Udstillingen synger nu på sidste vers. 5. december er det slut. Jeg er sikker på, der stadig er masser af artmoney at studere - og måske få lyst til at eje - eller give i julegave.

Det er små værker, som fortæller noget om tiden 2020 – 2021, - dengang det var forbudt at mødes flere end 5 personer, - dengang det var lov, at man skulle bære mundbind, når man ville købe ind i supermarkedet, - andre butikker var lukkede, - dengang man ikke kunne gå i biografen eller i teater eller på museum, - dengang man ikke måtte besøge bedstemor på plejehjemmet, - dengang børnene ikke måtte komme i børnehave eller i skole eller til sport - eller blive konfirmeret, - dengang ingen kunne komme til frisøren eller gå på restaurant, - dengang man ikke kunne komme i klubben og spille kort, - dengang alle fester og festivaller blev aflyst, - dengang man ikke kunne rejse på ferie i udlandet, - dengang ………. Jamen ALT var lukket!

Den tid fortæller de mange små artmoney om.

Mine Corona-historier handler om det, man drømte om i tiden med nedlukningen. Her:          "Min skole."

Der er stadig mulighed for at se samlingen – frem til og med d. 5. december.

Adressen er Bank- og Sparekassemuseet, Overgaden Neden Vandet 11, 1414 København.

BREAKING: Efter at jeg havde skrevet mit indlæg, kom pressemødet, der handlede om nye tiltag på grund af en hastig stigning af corona-smitten. De små historier er altså stadig aktuelle!

Det helt centrale er indførelse igen af CORONAPASSET på en lang række områder, bl. a. ved besøg på museer! 

Men - tag coronapasset med - og se udstillingen! 

26-01-2021

PALETTEN d. 26. januar 2021.

Tanker til tiden........

 Det handler om de artmoney, der vil gå over i historien..

Museer landet over arrangerer særudstillinger. Bank- og Sparekassemuseet i København satte i 2020 en sådan særudstilling op under mottoet: ”Vokser der penge på træerne?”

I udstillingen blev den alternative valuta, artmoney, inddraget. Artmoneykunstnere fra ind- og udland blev inviteret til at producere artmoney til udstillingen. Arbejdstemaet blev her: ”Kunst under Corona.”

 2020 var året, hvor verden blev ramt af en pandemi, Corona.

 Rigtig mange, ca. 120 artmoneykunstnere gik i gang med at lave artmoney til tiden. Der skulle afleveres 10 styk. Udstillingen skulle vare det meste af et år.

Mine artmoney skulle fortælle om de drømme, mennesker kan have i en tid med Corona.

Min første Coronadrøm var bedstemors. Hun sidder på plejehjemmet og savner sin familie. De kommer ikke! I drømmen kom de - glade, alle klædt i hvidt. 

De 10 artmoney blev sendt. Man skulle vælge én af dem, som skulle udstilles separat og repræsentere den enkelte deltager. Her valgte jeg Coronadrøm nr. 4: ”Min økonomi.” Drømmen er pengetræer fyldt med knopper af guld. De to drømmere er frisøren og kokken.

Jeg ventede med spænding på ferniseringen og udstillingen. Jeg måtte nøjes med at se billeder og læse om det på Facebook. Jeg bor ikke lige om hjørnet af Overgaden Neden Vandet 11 i København.

Der var fine billeder fra ferniseringen af den store, flot opsatte udstilling. I afdelingen med artmoney præsenteredes fint de mange små valgte billeder på en glasmontre-væg, der gik gennem hele rummet. Jeg manglede at se resten, de mere end 1000 styk. Var de udstillet på stiger eller hylder, måske hængt op i snore - i et andet rum?  

Det var de ikke! De var i samme rum, de var samlet i 2 store ”Pengetanke”!

Men hvad blev der nu af ideerne, af den røde tråd i hvert lille sæt artmoney? Tænkte jeg, Selv om de små billeder fra starten selvfølgelig lå, som de hørte sammen - fint stablet, ville de i sådan en stor pengetank snart blive blandet godt og grundigt og ligge hulter til bulter: Som t-shirts i en stor udsalgskasse efter udsalgsdagen!

Og hvor godt ville de have af at blive taget op og lagt ned og rodet rundt i gang på gang - gennem et helt år? Mine ville nok holde til det: Jeg maler på masonit eller krydsfiner, - men jeg tænker på penge af papir!! De allermest sårbare, artmoney af glas eller keramik f.eks., var anbragt for sig i den ene pengetank.

Udstillingen skulle vare fra september 2020 til august 2021. Åbningstiderne var onsdage kl. 10 - 17 og søndage kl. 10 - 16. Der var gratis adgang.

Nu skriver vi januar 2021. Coronaen er med fornyet styrke fulgt med ind i det nye år. I slutningen af 2020 blev restriktionerne ekstra skrappe med nedlukning af landet, - i første omgang indtil d. 17. januar. Det blev forlænget til d. 7. februar:

Hjemmearbejde, hjemmeskole, ingen efterskoler eller højskoler, ingen træning: sport eller fitness, ingen besøgende på plejehjem eller bosteder, ingen fysiske møder, fester eller sammenkomster med over 5 personer! Ingen biografer, teatre, koncerter, museer…… ingen åbne butikker bortset fra supermarkeder, apoteker og Matas, - og 1 person kun, når der skal handles ind til dagen og vejen! Hold 2 meters afstand! Sprit af! Husk mundbind!...... Øde butiksgader - landet lukket ned!

Og tilbage til de mange netop nu hyper-aktuelle artmoney: ”Kunst under Corona” bag den fine glasmontrevæg og i de store pengetanke. De er ved skæbnens ironi gemt bag lås og slå.

Med snarlig udsigt til den ventede vaccine og virkningen af den må vi nu fortrøstningsfulde se fremad og håbe på genåbning af Danmark d. 7. februar!

De kommer, de gode tider med forår og frihed. Og engang vil Coronapandemien være fortid.

Corona vil gå over i historiebøgerne, og de små artmoney: ”Kunst under Corona” vil med deres fortællinger være en del af den fortid.

 

10-09-2020

Den fine, røde poesibog fra 1951

10-09-2020

PALETTEN d. 9. september 2020.

POESIBOGEN, min lille historie er Inspireret af min datters skoleveninde. De er begge fyldt 50 år i år.

Veninden havde fundet sin poesibog fra skoletiden frem - og havde selvfølgelig læst den med interesse.

Hun fortalte om det på Facebook - og hvis nogle af kammeraterne, der havde skrevet i den, havde lyst til at se og læse deres lille vers, ville hun gerne bringe det her. Hun fotograferede så verset i poesibogen – og bragte det på Facebooksiden.

Jeg er også facebook-ven med min datters skoleveninde, - jeg læste hendes sjove - og spændende indlæg, der fik mange kommentarer - og gav mit lille besyv med, idet jeg skrev, at jeg også havde gemt min poesibog. Den var fra 1951.

Nu sidder jeg med den her. Den måler 17 x 12 cm,. En klar rød farve har den, og den er at føle på næsten som ruskind. På forsiden føres en guldramme rundt, let afbleget er den, og nederst i højre hjørne står skrevet med smukkeste guldskrift: Poesi.

Jeg har selv lagt for med at skrive. Øverst i højre hjørne: 24/12. 1951.

Det var juleaften, som vi altid fejrede den, hos min faster i Kolding. Familien var samlet, julemaden var spist, - den tog altid lang tid, vi havde danset om juletræet og sunget de kønne julesalmer, min voksne fætter havde læst juleevangeliet, og så blev det endelig tiden til gaverne.

Jeg havde ønsket mig en poesibog. Og jeg fik mit ønske opfyldt. Jeg var så glad for den fine, røde bog. Og jeg ville tage den i brug med det samme; jeg vidste godt, hvordan. Med min fyldepen - og med min kønneste skrift ville jeg skrive:

Kære venner og veninder

hjælp mig smukt at samle

minder.

Kirsten B. Schou 

Jeg skrev det allerbedste, jeg kunne. Der skete bare det, at jeg kom til at skrive et g i stedet for et k i ordet smukt!

Min juleaften var nu nærmest ødelagt! Ønskegaven, den fine, røde poesibog, - jeg havde skamferet den - med det samme, jeg fik den.

Jeg forsøgte med et viskelæder, vist ét, der var beregnet til at viske blæk væk med. Jeg skrev et k, men det var mørkere end de andre bogstaver, det glatte papir var blevet ru af viskeriet - og man kunne stadig se den streg fra g-et. 

ALTID ville det være der og minde mig om, at jeg havde ødelagt min poesibog, før nogen havde skrevet i den.

Men der kom mange vers i den røde bog. Min familie skrev, mine lærere i underskolen og i mellemskolen og kammeraterne - små, søde vers - og mange med tegninger.

Verset, jeg husker allerbedst og altid har kunnet servere, skrev min regne- og matematiklærer, som jeg var betaget af - og på afstand forelsket i - så meget, at jeg i mellemskolen var vild med regning og matematik - og altid var langt fremme i regnebogen, - jeg, som ikke har det spor godt med tal!  

Min elskede regnelærer skrev:

En halv er,

tænk hvor aparte;

to trediedele

af tre kvarte.

                      (Kumbel)

 Til den fine illustration, en stærekasse med en stær i hullet og den anden på pinden udenfor, skriver en veninde:

Når stæren fløjter i sin kasse,

så tænk på mig i syvende klasse.

Min gode latinlærer i mellemskolen skrev:

Qvod sors ferat,aeqvo animo ferimus.

Det betyder noget I retning af: Hvad end skæbnen bringer, lad os bære det med ligevægtigt sind.                                        

Og så er der en masse LEV /VEL  og SØD/TØS   på siderne. 

Den lille røde bog er fyldt med sød poesi. Skønt at finde den frem, - åbne - og læse – og huske. Næsten 70 år er det siden                                                                                                                                                                                                

 

18-08-2020

                                                                                                                                                

Om ord til tiden.

Det oftest brugte ord i medierne, både i aviser og på tv - hidtil i år, tror jeg, er ordet smitte - som substantiv/ navneord, - gerne sammensat: Coronasmitte, smittespredning, smitteopsporing, smittekilde, smittekurve, smittekæder, smitterisiko mmm. 

Brugt som verbum/udsagnsord går det igen og igen med alt det, der kan smitte:  manglende afstand kan smitte, -  host og nys kan smitte, - mange forsamlede kan smitte, - knus og kram kan smitte mmm.

Ordet bliver også brugt som adjektiv/tillægsord: En smittende adfærd, en smittet beboer , et smittet  selskab mmm.

 

Bliver du smittet af en smittet, kan du bringe smitten videre.

Nu her i sommer er der et andet ord, som går igen og igen i aviser og på tv - skrevet, talt og fotograferet - et grimt, sammensat ord, der sender ubehagelige signaler om skader mm.: substantivet/navneordet mundbind.

Smitte er et ord, vi er meget bekendt med fra helt almindelige sygdomme, som forkølelse eller børnesygdomme. Det har ikke helt den samme grimme klang - i mine ører i hvert fald.

Men smag påordet - mund og bind: Bind for munden! Mundbindet skal jo i øvrigt endelig op over næsen også!

Bind - er det ikke noget, man får lagt om, hvis man får skade på armen eller benet - eller for øjet, hvis der er noget i vejen med det?

Pigerne bruger måske bind, når de har menstruation.

Bind for munden! Jeg kommer også til at tænke på overgreb og forbrydelse.

Jeg kan ikke lide det ord! Og jeg kan slet ikke lide tanken om, at det skulle komme til en udbredt brug af det stykke stof her i Danmark.

 Vi frygter alle Corona. Og vi har fået indpodet: Hold afstand og vask hænder!

Vi er kommet langt, fordi vi rettede os efter forskrifterne. Vi holdt afstand, sprittede og vaskede hænder.

En genåbning af landet har været i udsigt. Det håber vi stadig, den er.

At vi ikke skal til at dække mund og næse med stof.

Men nu, da der er områder, der pludselig er hårdt ramt, og hvor man derfor tilråder/påbyder tildækning af mund og næse, er det godt, at der findes noget, man kan beskytte sig selv og andre med.

Seneste påbud: Mundbind på under al offentlig transport!

Men lad os dog finde et andet ord end det grimme - mundbind!

I Berlin buger de ordet Maske, læste jeg i Ulla Terkelsens JP-klumme.

Her får jeg straks associationen fastelavn. Fint nok! Men så tænker jeg på maskering, og ordet bliver absolut negativt ladet.

Når man tager det stykke stof for mund og næse, camouflerer man sig samtidig med, at man beskytter sig. Det staves også kamuflerer.

Hvis det nu skal være: Hvad med ordet en kamuffel? 🙂 Så bestiller man flere kamufler, - og her er så alle  kamuflerne.  .                                 

(Min artmoney fortæller drømmen om, at corona bare lige forsvinder.)