03-04-2019

"Min hverdag". Det er ingen aprilsnar.

PALETTEN d. 1. april 2019.

”Min hverdag”. Det er ingen aprilsnar.

Solen skinner fra morgenstunden, fuglene synger, anemonerne er på spring, og buskene er begyndt at blomstre. Det er dejligt forår. Og det er ingen aprilsnar.

Mandag, hverdag, - disse linjer skal handle om ”Min hverdag”, ikke lige min egen hverdag, men konceptet ”Min hverdag”, som Nordea i år har sat i søen.

Min kære mand - ikke jeg - blev fra Nordea med e-post varslet allerede i september 2018: ”Min hverdag”giver dig hele banken i hånden.”  Og så fulgte en lang liste over de goder, han kunne forvente.

Sidst i marts kom så en ny e-post til min mand – igen ingen til mig, - som fortalte, at det var NU, det hele begyndte.

Alle ”Min hverdag”s lyksaligheder blev igen oplistet: Gebyrfri hævning i Nordeas og andre bankers hæveautomater, netbank, mobilbank, betalingskort, kontakt døgnet rundt - alle årets dage!….Jamen  - hele banken i hånden! Alt sammen, alle de gode serviceydelser samlet i ”Min hverdag”! Det koster 90 kroner i kvartalet, lige under én krone om dagen.

Min mand læste, og så skrev han en stilfærdig lille mail-hilsen til Nordea:

”Man får indtryk af, at min bankhverdag bliver både bedre og billigere. Men er sandheden ikke den, at jeg som fordel+-kunde nu skal betale for noget, jeg ikke tidligere har skullet betale for?” 

Det hidtil gældende kundeprogram lukkes ned med ”Min hverdag”.

Nordea ringede skam til os. Anders eller Bo eller Carl…. fra Nordea var godt forberedt på at skulle fortælle om alle fordelene. Min mand blev fanget i haven, hvor han var ved at gøre klar til kartoffelsætning, men solen skinnede, og han lyttede til Anders eller Bo eller Carl…. fra Nordea.

Min mands ærinde havde egentlig bare været at lade Nordea vide, at han ikke brød sig om, at en forringelse blev pakket ind som en forbedring.

Han ville have kunnet forstå - og acceptere, hvis Nordea havde beklaget, at ”alting bliver så dyrt - også for banker”, så derfor må vi nu forlange betaling for bankens ydelser, - lige under én krone om dagen.

Min mand er god til at argumentere. Jeg overværede samtalen derude i haven med Anders eller Bo eller Carl…. fra Nordea.

Og snart efter kunne den gamle gartner komme videre med sit kartoffelprojekt.

 

Er historien så slut? Nej nu begynder den først rigtigt.

Det var tid til månedsregnskabet for marts. Min mand logger ind på netbank for at printe månedens posteringer ud.

På husets grundkonto får han straks øje på det:  Nordea har hævet 90 kroner - ikke én - men 3 gange!! Hvem er de 2 personer, der også skal betale 90 kroner på den konto?

Og han opdager, at Nordea endvidere har trukket 90 kroner på vores søns grundkonto!! Vores søn har - ligesom sin mor - ingen varsler fået om Nordeas ”Min hverdag”!

Vores søn har konto på vores Nordea Netbank. Min mand er værge for ham - og ordner alt med hans økonomi.

For 10 år siden var vores søn ude for en meget alvorlig trafikulykke - og blev svært handicappet. Han sidder i kørestol og bor på Center for Senhjerneskade.

En stor erstatning, som han fik, administreres af Nordea Private Banking. Vores søn er en god kunde for Nordea! Sidste år blev han afkrævet ca. 20.000 kroner i gebyrer. Set i det lys betyder et ekstra Nordea gebyr på 360 kroner om året ikke alverden. Men det her handler om principper.

Min mand ordner alle udgifter - og indtægter på vores søns grundkonto. Vores søn har ikke brug for ”Min hverdag” med alle dens super-serviceydelser.

Dette kik på Nordea Netbank sparkede martsregnskabet til hjørne, - og min mand satte sig til tasterne. Nordea skal vide, hvordan i hvert fald ét hold kunder ser på banken og dens metoder.  Min mand har morderlig svært ved at acceptere, at "Min hverdag" fra den ene dag til den anden skal gøre det 1440 kroner dyrere årligt for vores familie at være bankkunde i Nordea.

Og det er vigtigt at få sagt det rigtige på den rigtige måde! Så der blev skrevet…. og læst korrektur…. og rettet til.

Jeg kunne ikke lokke min kære mand med ud at gå d. 1. april, så jeg gik alene …… og solen skinnede, og fuglene sang, anemonerne er på spring og buskene er begyndt at blomstre.  Det er dejligt forår! Og det er alt sammen ingen aprilsnar.

---------------------------------------------------------

 Nu er det blevet d. 4. april. Der var skrevet…. og læst korrektur…. og rettet til……… og sendt!

 Og når man får skrevet det rigtige på den rigtige måde - og der kommer en dialog ud af det, og en konstruktiv kritik bliver positivt modtaget, ja, så kan det lykkes, - så mødes man - og genvinder respekten for hinanden. Og det er ingen aprilsnar.