03-04-2017

NYTÅRSFORSÆTTER 4

Camillas veggiebøffer.

Når man ved nytårstid sætter sig for, at man vil gøre noget ved vægten, ændrer man på vaner og livsstil. Når man holder ved - stadig - efter 3 måneder - og egentlig har det rigtig godt med det, er de vaner og den livsstil efterhånden blevet det, man gør - og er!

På madfronten - middagsmad for 2:

”Gå rodfrugtamok!” læste jeg i et blad. Og aldrig har vi spist så meget rodfrugt! Vi køber en pose rodfrugtblanding, og gulerod, persillerod, jordskokker og rødbeder kan tilberedes på utallige velsmagende måder - i ovn eller som råkost.

Salater kan man sammensætte af alt "grønt", - hvad man sådan lige har.

Til de mange grøntsagsretter har vi som tilbehør tit kylling eller laks. Okse- og svinekød har vi nærmest ikke spist i de seneste 3 måneder.

I weekenden fik vi så Camillas veggiebøffer - lørdag aften varme, søndag aften kolde. (De er med persille!)

Camilla er vores søde niece, som har bloggen ”Helt&Aldeles”. Her læste jeg en gang sidste sommer om veggiebøfferne. Dem måtte vi prøve. Lidt svære at håndtere husker jeg, de var, men så gode, at nu skulle de prøves igen.

En hel knoldselleri – skrælles, (en temmelig stor del går til spilde) og rives groft

2 rødbeder – mine var så store, at jeg nøjedes med 1. Rives også groft.

En håndfuld revet ost,

3 æg,

en håndfuld persille,

en håndfuld havregryn,

et drys saltflager og peber.

Det hele ”plandres” godt sammen, røres - og hviler i et kvarters tid eller mere.

Ordet plandre findes vist ikke i ordbogen. Jeg tror, det er et af min mors hjemmelavede ord. Dem havde hun en del af. Mig siger det alt : at plandre noget sammen er at mixe!

Så kommer det svære – at få bøfferne til at hænge sammen, når de skal formes: En stor grydeskefuld bøf tages op, saft mases ud af den, og den sættes på bagepapir på en plade. Sådan fortsætter jeg - 10 store bøffer gav det.  De bager i ovnen ved ca. 200 grader i ca. 30 minutter.

 Camilla stegte sine veggiebøffer på panden. Jeg valgte ovnen, så kunne jeg forme, sætte på - og færdig var jeg! Bøfferne kunne passe sig selv. Jeg undgik fedtstof til stegningen, og jeg undgik ”hjæs” i køkkenet. Hjæs er også et af min mors udtryk. Jeg ser det for mig.:  Der steges og brases, - og ”Sikken hjæs det gi’r!”

De færdige bøffer pyntes med persille og lime. MUMS!

Camilla havde en salat af: Sprød salat, avokado, donutfersken, blåbær, feta og drys af sorte sesamfrø. Dertil en skål let hummus.

Min salat var også med avokado, blåbær og feta, og så havde jeg rød peber, æble og broccoli, som jeg brugte.

Til dressing tog jeg: 2 skf.olie, 2skf. citronsaft, et skvæt akasiehonning, salt og peber. Basilikum på toppen.

Vi spiste chiabrød til.

Hvis nogen skulle have lyst til at prøve Camillas lækre veggiebøffer: God fornøjelse – og god appetit!